Saturday, July 11, 2009

Gambar Seribu Makna

Oleh rmf

Pada 28 Jun 2009, saya telah pergi ke rumah keluarga ini , untuk mendapatkan beberapa maklumat secara jelas dan ingin melihat keadaan mereka sebagaimana yang telah dipaparkan didalam Akhbar Sinar. Apa yang didapati ialah beliau merupakan seorang ketua keluarga yang tidak berupaya untuk mencari rezeki untuk ahli tanggungannya disebabkan sakit yang dialami dan berusia.
Beliau ialah En. Abdul Hamid bin Kulup natin berusia 65 tahun menghidap penyakit gout yang membataskan beliau untuk bergerak untuk sesuap nasi. Keaadan ini telah lama berlarutan tanpa perhatian yang sewajarnya daripada masyarakat sekeliling.


Dengan berlindung dibawah sebuah rumah kecil yang berukuran 20 kaki x 22kaki beliau meneruskan kehidupan denagan apa cara sekali pun. Semasa kedatangan kami disini, beliau dan keluarganya telah tidak menjamah nasi selama 3 hari, Kelapa muda dan isinya dijadikan makanan untuk mengalas perut yang semakin bergelora minta di isikan. Bantuan segera dihulurkan juga pada hari tersebut untuk meredakan kelaparan keluarga ini. Amat meyedihkan........

Dipaparkan gambar Lawatan Pertama ke rumah keluarga En. Hamid bin Kulup Natin








Begini lah keadaan rumah keluarga En. Hamid bin Kulup Natin yang serba kekurangan
  1. Tiada bekalan letrik
  2. Tiada bekalan air
  3. Tiada sistem perkumbahan


No comments:

Post a Comment